Ademtherapie en ademanalyse

Een Ademcoach en ademtherapie kan op eenvoudige wijze heel veel ongemakken en klachten verhelpen. Ademhalen is van levensbelang en wordt aangestuurd vanuit ons autonome zenuwstelsel en gebeurt onbewust. Een open deur en toch... Vaak zijn we door omstandigheden druk, gestresst of afgeleid waardoor we gejaagd leven. Met als gevolg dat we ons niet altijd bewust zijn van onze eigen ademhaling. Stress en emoties hebben grote impact op onze ademhaling. Door stress en emoties komen we, vaak onbewust, in een fight/flight stand terecht. Je ademt onbewust meer dan nodig is omdat je spieren meer zuurstof vragen om te vechten of vluchten. Wanneer dit langdurig is, en de balans tussen inspanning en ontspanning weg is, heeft dit een negatief effect op onze ademhaling. De waarden in ons bloed tussen zuurstof en koolzuur raken uit balans. Dit kan leiden tot de o.a. volgende klachten:

  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Kortademigheid 
  • Gejaagdheid, prikkelbaar
  • Snelle hartslag
  • Druk op de borst
  • Stijfheid
  • Vergeetachtigheid
  • Overal tegenop zien
  • Paniek, transpireren 
  • Onrust
  • Slecht slapen
  • ...

Ademhaling, de componenten

Wanneer ons lijf te lang in de stress stand staat, o.a. door verkeerd ademen leidt de lage koolzuurwaarde tot verbranding van de verkeerde energievoorraad. Ons lijf gaat te veel glucose verbranden. Waardoor iemand zich moe en uitgeput voelt. Waar de behoefte aan snelle suikers ook vandaan komt. Een lijf in rust en in balans verbruikt vet. Daar hebben we aanzienlijk meer van in voorraad. Waardoor een lijf in balans het veel langer uithoudt en minder snel moe is en klachten ontwikkelt. Vaak lijkt het logisch en toch staan we er nog te weinig bij stil. En zijn we ons onvoldoende bewust van de impact van de factor ademhaling op onze fysieke en mentale gezondheid. Veel klachten gaan vaak gepaard met een verhoogde ademfrequentie en verkeerd adempatroon. 

 

Wanneer men te lang onder langdurige stress leeft en teveel druk ervaart kan dit zich ontwikkelen tot overspannenheid en burn out. Voorkom dit ten alle tijde als dat kan. Een burn out is geen prettige ervaring en het kan lang duren voordat je bent hersteld. Hetzelfde geldt voor mensen die langdurig teveel van zichzelf hebben gevraagd en uiteindelijk chronisch vermoeid raken. Heb je klachten of ken je iemand met klachten van o.a. overspannenheid, burn out en/of CVS e.d. dan kan ik je helpen.

Ademtherapie voor jou?

Herken jij jezelf in een van de onderstaande klachten? Dan is ademtherapie iets voor jou.

  • Angst, spanning en stress- klachten (piekeren)
  • Burn-out, CVS, vermoeidheid, Me, fibromyalgie, depressie
  • Diabetes type II
  • Hyperventilatie
  • Overgewicht 
  • Slaapproblemen

De ademoefening

Ademanalyse, rustmeting en rapport

Aan het aantal ademteugen per minuut is goed te zien hoe het met iemand gaat. Is de frequentie van ademhalen meer dan 15 teugen per minuut dan is het verstandig hier echt wat aan te doen. De analyse wordt gedaan aan de hand van een rustmeting. Tijdens de rustmeting wordt gekeken naar:

  • Saturatie
  • Bloeddruk 
  • Gewicht
  • Lengte
  • Vetpercentage
  • Conditie indicatie 
  • Rusthartslag
  • Adempatroon en frequentie
  • Hartslagvariabiliteit (HRV)
  • Repsiratoir Qoutient (RQ)

Van de rustmeting wordt voor een rapportage gemaakt met daarin overzichtelijk uiteengezet wat de resultaten zijn. Deze worden als uitgangspunt gebruikt voor een passend aanbod. Ik laat direct zien hoe het lichaam reageert en welke invloed een goede manier van ademen heeft op je fysieke en mentale gevoel van welzijn.

Ademtherapie en coaching

Ademtherapie kan los worden toegepast van een trainingsprogramma. Onderdeel van het trainings- of bewegingsprogramma is ademtherapie.  Na elke inspanning volgt een sessie ademtherapie, die je heel goed zelfstandig kunt uitvoeren. Ademtherapie brengt je lichaam weer in balans. Door het lichaam gericht een signaal te geven dat de inspanning niet meer nodig is en is gestopt kan het weer ontspannen en wordt de parasympaticus geactiveerd. Het lichaam zal na de inspanning sneller herstellen. Afzonderlijk van de training en het programma kan ademtherapie ingezet worden op ieder moment van de dag om het lichaam weer aan te leren op een rustige manier adem te halen. Ademtherapie kan ook op zichzelf worden toegepast als losstaand programmaonderdeel. Om het lichaam tot rust te brengen, bewustwording te creëren en te trainen om rustiger te ademen. Een goede ademhaling heeft zeer snel een effect op iemands welzijn. 

Goede ademhaling