Inspanningstest Energy Control 

De Energy Controle Methode (ECM) is een door Stans van der Poel ontwikkelde hoogwaardige, kwalitatief en wetenschappelijk (AMC, "Het Coronel instutuut" van de UVA) gevalideerde methode die het mogelijk maakt om mensen op hun eigen niveau te laten bewegen en sporten. De methode wordt ingezet van revalidant, recreant tot (top)sporter. Iedereen kan de methode gebruiken om met een goede basis te starten met trainen en/of zijn training te perfectioneren. Wil jij het volgende weten of bereiken?

  • Jouw omslagpunt
  • Meer energie, minder stress en afvallen
  • 1e 5 km lopen 
  • 1e 50 km fietsen
  • 10 km lekker lopen
  • Trainen voor een halve of hele marathon

De Energy Control Methode heeft zijn absolute waarde bewezen binnen de (top)sport en voor mensen met o.a. de volgende klachten:

  • Burn out
  • Fybromyalgie
  • CVS / ME
  • Overgewicht
  • Diabetes 
  • Herstel na kanker
  • Hart- en longproblemen

 

Inspanningstest met de Co2ntrol. Meten zonder masker, hoe werkt dat?

De Energy Control apparatuur werkt met een sensor die het uitzetten van de borstkas kan meten. Deze sensor is aangesloten op een elastische band, die meebeweegt met de uitzetting van de borstkas. Deze uitzetting en inkrimping worden geregistreerd met een sensor en van daaruit wordt de ademfrequentie geteld, omdat dat de in- en uitzetting van de borstkas veroorzaakt. Bij dieper zuchten worden de signalen groter, waaruit je kunt aflezen dat de ademteug ook verandert. De verandering van de ademteug kan wordt afgelezen uit het groter worden van de CE of de Chest Expansion. De hartslag wordt ook geregistreerd door de verandering van elektrisch potentiaal net voordat de hartslag plaatsvindt, deze verandering van potentiaal is over de huid goed meetbaar. Op deze manier worden de slagen per min. van het hart geteld en weergeven in het meetscherm.

 

Inspanningstest en rustmeting

Om te weten wat iemand zijn of haar conditie is wordt er eerst een rustmeting en inspanningstest afgenomen. Tijdens de rustmeting worden een aantal waarden verzameld. Tijdens de inspanningstest (fietstest) wordt o.a. gekeken wat uw maximaal vermogen is, het vermogen bij het omslagpunt (wanneer u gaat verzuren), het VO2 MAX P/KG e.d. De Informatie geeft de mogelijkheid om secuur vast te stellen op welk trainingsniveau het goed is om te gaan trainen. Trainen gebeurt aan de hand van een hartslagmeter waarmee goed kan worden bepaald of er in de juiste zone wordt getraind. Afhankelijk van het doel van de training, voor de meeste mensen is het, het verbeteren van de conditie wordt er getraind op een manier waarbij mensen 50% in de vetverbranding en 50% in de suikerverbranding bewegen/sporten. Dat betekent afvallen en conditieopbouw. 

 

Rapportage en advies

De uitkomst van de fittest wordt met je besproken. Naar aanleiding van de uitslag bespreken we wat voor vervolgstappen er qua training mogelijk zijn. ALDEAU biedt op maat begeleiding aan. Omdat iedereen uniek is en de wensen van mensen verschillend zijn bepalen we in overleg wat de mogelijkheden en wensen zijn. Het programma kan worden opgebouwd uit diverse modules. De begeleiding varieert van mensen die wat meer begeleiding willen tot iemand die met het programma en/of onderdelen ervan zelfstandig goed kan trainen. 

Rustmeting

Tijdens de rustmeting wordt gekeken naar o.a.:

  • Saturatie
  • Bloeddruk 
  • Gewicht
  • Lengte
  • BMI
  • Vetpercentage 
  • Rusthartslag
  • Adempatroon, teug en frequentie
  • Hartslagvariabiliteit
  • Respiratoir Quotiënt (RQ)

Inspanningstest

Tijdens de inspanningstest

  • Maximaal vermogen (wattage)
  • Hartslagzones (i.v.m. opbouw conditie) 
  • Hartslagvariabiliteit 
  • Vermogen bij omslagpunt
  • Anaerobe drempel (verzuring)
  • Aerobe drempel t.o.v. verzuring (vermoeidheid)
  • Herstel na inspanning (adem)
  • training- en verbrandingszones (vetten, koolhydraten, eiwitten)
  • Zuurstofopname per K/G (VO2 MAX P/KG)
  • Maximale zuurstofopname per liter 

Sport en bewegen

We weten allemaal dat sporten en bewegen de gezondheid bevordert en ons fit en vitaal houdt. Mensen die investeren in gezondheid leven vitaler en fitter, zijn weerbaarder en sterker. Sporten heeft o.a. een positief effect op:

  • Bloeddruk
  • Concentratie
  • Lagere spierspanning
  • Vermindering van klachten bij CVS
  • Spijsvertering
  • Kwaliteit van slapen
  • Burn-out
  • Stressreductie 
  • Overgewicht
  • Diabetes 2 
  • Bevordert herstel bij kanker
  • Hart-, en longproblemen

Hoe beter de conditie, hoe makkelijker we herstellen na inspanning, hoe groter het effect op onze gezondheid. 

Re-integreren, operatie of ingreep?

Verzuim je en wil je vlot re-integreren? Word je binnenkort geopereerd, heb je een operatie of andere ingreep ondergaan. De aanloop naar de ingreep of operatie kan goed en preventief worden gebruikt om aan de conditie te werken. Vaak zijn er nog genoeg vormen van bewegen of sporten te doen. Men zegt ook wel: "hoe fitter iemand erin gaat, de operatie of ingreep ondergaat, hoe makkelijker hij/zij erdoor heen komt en hoe sneller men herstelt".

 

En ook voor mensen die aan het herstellen zijn van een ingreep of operatie, ook voor hen geldt dat er vaak mogelijkheden zijn om te bewegen en/of te sporten. Dat geldt ook voor mensen die verzuimen i.v.m. een ongeval of ziekte. Iedereen kan op zijn eigen manier en op zijn eigen niveau aan een betere conditie werken.