Rustmeting | Health check

Hartslagvariabiliteit (HRV), conditie zegt iets over het vermogen tot herstel na inspanning. Een rustmeting, ook wel health check,  geeft een goed beeld van iemand zijn of haar conditie en vermogen tot herstel. Burn out wordt hier vaak als zichtbaar. Op deze manier kan iemand snel en concreet inzicht krijgen over zijn of haar persoonlijke situatie. Een goede analyse is het begin van elk plan. Tijdens de rustmeting wordt net als bij de fittest een anamnese afgenomen. Tijdens de anamnese worden basale gezondheidsgegevens verzameld zoals saturatie, lengte, gewicht en bloeddruk.

 

De rustmeting geeft nog meer aanvullende informatie over iemand zijn conditie. Zoals het vetpercentage en BMI. Daarnaast wordt tijdens de rustmeting de rusthartslag, hartslagvariabiliteit (HRV) en ademfrequentie gemeten.

 

Bovenstaande informatie wordt verzameld waarmee een rapport wordt opgesteld waarin duidelijk en helder uiteen is gezet hoe het met de staat van de conditie is.

 

Uit het rapport is op te maken of iemand gestresst is, in welke verbrandingszone iemand zich bevindt in rust, wat iemand zijn HRV is. Dit zijn indicatoren waarmee iemand heel concreet direct mee aan de slag kan. 

 

Burn out | overtraind 

Bij mensen die lijden aan langdurige stress, burn out, chronische vermoeidheid en andere vermoeidheidsklachten is vaak de energieverbranding verstoord. Het lichaam zit stil en toch verbrandt het suikers in plaats van vet. Stress geeft een signaal (sympaticus) af aan de hersenen waardoor het lijkt alsof het lichaam in actie is waardoor het gebruik gaat maken van de verkeerde energievoorraad. Bij burn out kan het lichaam doordat het langdurig onder stress heeft gestaan niet goed meer terugschakelen (parasympaticus) naar de juiste energievoorraad. Waardoor het snel door de energievoorraad heen is. Ik help je vetverbranding weer aan te zetten. Zodat je weer energie overhoudt en je weer beter gaat voelen. 

 

Ademcoach en therapie | oefeningen

Door ademtherapie, coaching en oefeningen is het lichaam heel goed weer aan te leren dat het na inspanning weer terug kan keren naar ontspanning. En dat het over langere tijd dit zelf weer automatisch gaat doen en de "storing" in het autonome zenuwstelsel weer hertelt.