Inspanningstest | Energy Control Methode 

De inspanningstest wordt afgenomen op een ergometer (fiets). CO2ntrol, is de apparatuur die wordt gebruikt bij de inspanningstest en is ontwikkeld door Stans van der Poel. De apparatuur wetenschappelijk gevalideerd en is zover ontwikkeld dat bij het afnemen van een inspanningstest geen masker gebruikt hoeft te worden. Dit in tegenstelling tot testen die worden afgenomen bij o.a. sport medische centra. De CO2ntrol is oorspronkelijk ontwikkeld als alternatief voor het meten zonder masker omdat het ijken van dergelijke apparatuur bewerkelijk is. Bijkomend positief effect is dat sporters het erg prettig vinden om zonder masker een gevalideerde inspanningstest kunnen afnemen. Zonder masker voelt vrijer tijdens het ademhalen.

De Co2ntrol is een hartslagmeterband die onder anderen het uitzetten van de borstkas registreert. De omvang van de borstkas wordt groter bij inademing en kleiner bij uitademen. Van daaruit wordt het adempatroon zichtbaar gemaakt en de ademfrequentie geteld. Met de ademfrequentie en het teug volume wordt het omslagpunt vastgesteld. Tijdens de inspanningstest op een ergometer wordt elke minuut het vermogen (watt) verhoogd. Dan wordt je ademteug dieper. Als je intensiever sport ga je niet direct sneller ademen maar wel dieper. Bij een inspanningstest kijken we naar de mate van inspanning die je kan leveren bij een bepaalde hartslag. Dat doen we door volgens een protocol de weerstand in kleine stappen te vergoten. Het wordt steeds zwaarder en zo loopt ook je hartslag op tot een maximaal niveau (binnen dit protocol). Als deelnemer aan de test ga je door tot je echt niet verder kunt.

 

Gebruik in elk geval niet een standaard-formules zoals 220 minus je leeftijd. Dat is een standaardformule en gaat uit van gemiddelden. Zo kun je makkelijk 20-25 hartslagen naast je omslagpunt zitten en dat is funest voor je trainingszones.

 

Aerobe en anaerobe drempel 

De aerobe drempel is het moment waarop je niet meer dieper gaat ademen maar sneller in frequentie. Op dat moment begint de trainingsprikkel. Omdat we het omslagpunt willen weten fietsen we door en wordt elke minuut het vermogen verhoogd met dezelfde waarde, 20 watt. Naarmate de test vordert en het vermogen wordt verhoogd ga je sneller ademen en blijft de ademteug diep. Er komt een moment dat bij het testen dat je niet meer sneller kunt ademen met een diepe ademteug. Je lichaam compenseert dit door exponentieel sneller en minder diep te ademen. Dan ben je op het omslagpunt, anaerobe drempel, gekomen. En het omslagpunt hebben we nodig om een accuraat trainingsschema op te stellen zodat je een goede basis legt en optimaal traint en zuinig met je energievoorraden omgaat.

 

Het omslagpunt is de hartslag waarbij je lijf meer melkzuur aanmaakt dan dat je lichaam als brandstof gebruikt. Dat noemen we vaak het punt van 'verzuren'. Je kan dan de inspanning minder lang volhouden. Lees hier meer over energie en brandstof.

Inspanningstest, voor wie? 

Een inspanningstest is voor iedereen geschikt. Voor iedereen die wat meer energie wil halen uit sporten en fitter en gezonder wil leven. En voor sporters, van amateur tot profsporters die werken naar een bepaald doel. Ook voor mensen die herstellen van verzuim, een ziekte, bij revalidatie en re-integratie die willen gaan bewegen of sporten en willen weten hoe belastbaar ze zijn. In alle gevallen is het heel raadzaam en verstandig om te weten wat jouw hartslagzones zijn zodat je altijd het maximale uit jezelf weet te halen door intelligent en slim te sporten. Het gaat allemaal om energie, opbouwen van energie, bewustzijn van welke energievoorraden je hebt en hoe je daar slimst en efficiënt mee kunt omgaan om je doelen te bereiken. Dat geldt echt voor iedereen, dus ook mensen die lijden aan vermoeidheidsklachten, burn out, cvs e.d.

Inspanningstest, wat heb ik eraan en waarom zou ik dat doen? 

  • Meer energie uit het sporten halen.
  • Enkele kilo’s afvallen door slim te trainen.
  • Verstandig conditie opbouwen of behouden.
  • Trainen naar een specifiek hardloopdoel: een 10K, halve of hele marathon en daarbij ben je op zoek naar specifieke hartslagzones.
  • Trainen naar een specifiek wielrendoel: een klassieker, een beklimming of een zware alpenrit en daarbij ben je op zoek naar specifieke hartslagzones.
  • Weten wat je mogelijkheden zijn of wat je talent is.
  • Trainen met een persoonlijk schema.
  • Omslagpunt achterhalen.
  • Hartslagzones achterhalen en trainen op de juiste hartslag voor jouw doel en daarbij zeker weten dat die zones kloppen.
  • VO2max
  • Inzicht in je herstel na inspanning en mate van stress
  • Je ademhaling

Fittest | Inspanningstest 

De inspanningstest bestaat uit twee onderdelen 

Rustmeting

Tijdens de rustmeting wordt gekeken naar o.a.:

  • Saturatie
  • Bloeddruk 
  • Gewicht
  • BMI
  • Lengte
  • Vetpercentage 
  • Rusthartslag
  • Adempatroon en frequentie
  • Hartslagvariabiliteit
  • Repsiratoir Qoutient (RQ)

Inspanningstest

Tijdens de inspanningstest (fietstest)

  • Maximaal vermogen (wattage)
  • Hartslagzones (i.v.m. opbouw conditie) 
  • Vermogen bij omslagpunt (punt van verzuring)
  • Aerobe drempel t.o.v. verzuring (vermoeidheid)
  • Herstel na inspanning (adem)
  • Persoonlijke verbrandingszones (vetten, koolhydraten, eiwitten)
  • Persoonlijke trainingsschema
  • Zuurstofopname + P/KG (ml/kg)

  • Maximale zuurstofopname per liter  

Trainingsschema en rapportage

De uitslag (conditie) van de inspanningstest/fittest wordt altijd met je besproken (conclusie en advies), en wordt geleverd met een eerste trainingsprogramma op maat voor de eerste 6 weken en niveau per activiteit: 

  • Fietsen
  • Roeien
  • Joggen
  • Schaatsen
  • Steppen
  • Wandelen
  • Maximale harslag (slagen/min)
  • Maximale belasting (watt)
  • Maximale zuurstofopname (liter)
  • Zuurstofopname per kg (ml/kg)
  • Omslagpunt t.o.v. vermogen
  • Duidelijke betekenis van waarden
  • Niveau per activiteit
  • Training- en verbrandingszones