Burn out, fitheid en hartslagvariabiliteit

HRV is de variatie in tijd tussen twee opeenvolgende hartslagen in milliseconden.

 

Wat vertelt HRV ons? 

Door hartslagvariabiliteit te meten wordt duidelijk of er sprake is van een disbalans in ons autonome zenuwstelstel. Ons autonome zenuwstelsel bestaat uit twee delen:

Sympaticus 

De sympaticus is te vergelijken met een gaspedaal. Deze wordt in de huidige tijd geactiveerd bij stress, verdriet, trauma's en zorgen. Waar deze in vroegere tijden werden geactiveerd bij levensbedreigende situaties. Zoals een wild dier waarvoor je moest vluchten. Het zorgt ervoor dat de ademhaling versnelt, de hartslag omhoog gaat, doorbloeding stagneert, spijsvertering stopt. Adrenaline komt vrij om ervoor te zorgen dat we de gevaarlijke situatie de baas zijn. Pijn, vermoeidheid zijn (tijdelijk) niet te voelen. Ondanks dat wilde dieren geen bedreiging voor ons zijn in ons huidige leven kunnen we toch te maken krijgen met situaties die zorgen dat we te lang het gaspedaal ingetrapt houden. Zonder dat er herstel plaatsvindt. 

Parasympaticus

Dit deel is ons rempedaal. Vroeger na het vluchten voor een wild dier kwamen we weer bij zodra het gevaar was geweken. Wanneer we ons rempedaal activeren gaan we weer rustiger en minder diep ademen. De hartslag daalt, de doorbloeding neemt toe, net als de spijsvertering. De parasympaticus is belangrijk voor ons herstel, rust en aanvullen van energievoorraden.

Wat heb je aan een HRV-score?

Een lage HRV-score duidt op stress van het meest basale zenuwstelsel en een hoge score op ontspanning. Wanneer het ‘vechten-vluchten-systeem’ actiever is dan het ‘rust-ontspan-systeem’ is er weinig variatie in het hartslagpatroon en is de HRV-score laag. Als het ‘rust-ontspan-systeem’ actiever is dan het ‘vechten-vluchten-systeem’, is er veel variatie in het hartslagpatroon en is de HRV-waarde hoog. Een HRV-score vertelt ons de mate van (ont)spanning in het autonoom zenuwstelsel.

Burn out, CVS/ME

Bij veel mensen die burn out, chronisch vermoeidheid en/of ME is te zien dat het gaspedaal, de sympaticus continu is ingetrapt. De sympaticus draait overuren en de parasympaticus is niet of nauwelijks actief. Dit is een puur lichamelijke reactie op psychologische stress. Dit is af te leiden uit de hartslagvariabiliteit (HRV). 

 

Word aantoonbaar beter!

Als het HRV uit balans is dan is deze goed te beïnvloeden. Dat kan met ademoefening en gedachten. Bij veel oefenen zal het lichaam onbewust de gezonde balans weer oppakken. Door HRV te meten kan inzichtelijk worden gemaakt of iemand te veel van zichzelf vraagt. Met ademoefeningen zullen veel lichamelijke klachten verminderen of verdwijnen. Een dalende HRV duidt op stress. Een stijgende HRV geeft de bevestiging dat een aanpassing in leefstijl, training, ademtherapie werkt.

 

 

 

HRV omlaag? 

Toename van stress

 

 

 

 

 

HRV omhoog? 

Daling van stress en lichaam in balans